Als we het hebben over duurzame mobiliteit, dan hebben we het vaak over elektrische auto’s. We hebben het dan over duurzaam in de zin van schone lucht. Onlangs was in het nieuws bestuurders met elektrische auto’s meer schades rijden. Daar blijken veel nuances in te zitten, omdat onvoldoende rekening is gehouden met de hogere kilometrage van de gemiddelde elektrische auto. Die ligt veel hoger, omdat vooral in het gebruik een elektrische auto goedkoper is. En als bestuurders hun rechter voet niet kunnen beheersen, dan zijn niet elektrische auto’s onveiliger, maar bestuurders van die auto’s. En dan vooral bestuurders die uit een middenklasse auto komen en overstappen op een elektrische auto uit de hoge klasse, die sneller accelereert als een sportwagen.
Vuurwapens
We hebben in Nederland de mond vol van veiligheid. Terecht merkte iemand op dat onachtzaamheid niet met de doodstraf bestraft mag worden. Fietsers moeten dus fouten kunnen maken, zonder door een auto te worden doodgereden. We behandelen de auto in Nederland te veel zoals Amerikanen met vuurwapens omgaan: bezit daarvan is een grondrecht en ongevallen worden gezien als collateral damage.
Helmplicht
Een ander punt is de toename van ongevallen met elektrische fietsen. Onlangs werd er gepleit voor een helmplicht op elektrische fietsen. Daar is best wel wat voor te zeggen. De huidige e-bike is begrensd op 25 km/u en wordt door sommige ouderen echt riskant bestuurd: er wordt hard gereden zonder helm. Een e-bike kan voor ouderen echt een vergroting van de actieradius betekenen, maar begrenzen van deze fietsen op 17 km/u zou geen slecht idee zijn. Rij niet harder dan je schedel en heupen bij een val kunnen hebben.
Boterham kaas
Daarnaast wordt de e-bike teveel gebruikt door mensen die uitstekend op een gewone fiets (die rijdt op boterhammen kaas) uit de voeten kunnen. Je rijdt wat langzamer en je actieradius is misschien wat kleiner, maar helemaal zelf trappen is toch echt veel beter voor lijf en leden dan een beetje achterover hangen aan het stuur van een e-bike. Naast je conditie wordt ook de wereld er niet beter van: want de meeste e-bikes rijden toch op kolenstroom.